Рекомендаційні листи / CV

LETTERS OF RECOMMENDATION / CV

Curriculum Vitae (CV)

СV – Europass Format

The Curriculum Vitae in Europass Format helps you present your skills and qualifications effectively and clearly. You can create your CV online using tutorials or download the template, examples and instructions.

Create your CV online (Europass Format)

CV Examples

How to write a Curriculum Vitae (CV)

 

ЯК НАПИСАТИ РЕКОМЕНДАЦІЙНОГО ЛИСТА

  Коли студенти подають документи на навчання/стажування за кордоном, вони повинні представити щонайменш два рекомендаційних листи від викладачів чи професорів, які чесно оцінять їхні академічні здібності та творчий потенціал.

Ці листи відіграють велику роль в прийнятті рішення про зарахування. Ось чому так важливо надати будь-яку корисну інформацію. Ваші студенти повністю довіряють Вам. Коли Ви можете написати позитивну рекомендацію – погоджуйтесь. Коли ж Ви знаєте, що Ваша рекомендація лише зменшить шанси студента, порадьте йому звернутись за рекомендаційним листом до іншого викладача.

Перед тим, як писати рекомендації з’ясуйте конкретні цілі студента. Це необхідно для того, щоб акцентувати його навчальні та індивідуальні здібності, які стосуються цих цілей та завдань.

 

Рекомендаційний лист повинен складатися з такої інформації:

1. Посада в університеті, закладі чи фірмі. Вкажіть, як довго Ви знаєте студента і ким Ви є для нього (викладачем, куратором, керівником дослідницької чи наукової роботи).

2. Чим краще Ви знаєте студента, тим ефективніша буде Ваша рекомендація. В рекомендації важлива конкретика, а не узагальнення. Коли Ви характеризуєте абітурієнта як організовану та працьовиту людину, ви повинні це підтвердити конкретними прикладами. Наприклад: “…Юля -працьовита студентка. Її дослідницький проект на тему безробіття в Академмістечку є яскравим проявом вміння працювати і аналізувати статистичні дані”. Розкажіть, що студенту вдалося зробити та які його плани на майбутнє. Акцентуйте увагу на індивідуальних здібностях студента, що виділяють його серед інших. Вкажіть, чому, на вашу думку, навчання/стажування в обраному ним закладі/на програмі принесе йому користь.

3. Оцініть студента в порівнянні з іншими, котрих Ви спостерігали під час роботи. Для кожної категорії вкажіть рівень студента (відмінно, добре, задовільно, гірше, ніж задовільно). Приблизний список категорій оцінки:

● Інтелектуальні здібності

● Любов до праці

● Винахідливість, ініціативність

● Адаптація до нової ситуації

● Здібності до викладання матеріалу

● Бажання продовжувати навчання

● Здатність зробити серйозний внесок в обрану галузь в майбутньому

● Знання в обраній галузі

● Серйозність намірів

● Емоційна стабільність

● Якості лідера

4. Вкажіть, до якої категорії, на Вашу думку, відноситься студент (з кількості студенті Вашого факультету останніх років): кращі 5% студентів, кращі 10% студентів, 25%, 50% і т. ін.

Що стосується обсягу роботи, то однієї сторінки буде достатньо. Пам’ятайте, що важлива якість наданої інформації, а не кількість рядків. Кожна фраза повинна нести смислове навантаження. Не включайте до рекомендації те, що не має безпосереднього відношення до вступу студента за певною програмою. Передбачається, що студенти не повинні бачити рекомендаційного листа. Однак, через складності роботи пошти, дуже важко дотримуватися цього правила. Більшість університетів/програм вимагають, щоб особа, що дає рекомендацію, помістила свій відгук про студента в заклеєний конверт і поставила свій підпис.

TIPS FOR WRITING

Short Vocabulary for writing a letter of recommendation

Samples of weak letters of recommendation

Having strong letters of recommendation can greatly increase your chances of being accepted to college, university or international program. For this reason, it is important to carefully consider who will write the letters for you and to give them some suggestions about what kind of information to include.

 

Who should you ask to write letters of recommendation?

Consider asking present or former teachers or professors, employers, coaches, or others who know your personality and abilities well. Letters from people who are familiar with your background and abilities are more important than letters from people in important positions or family members. In fact, letters from friends and family members are not usually considered acceptable.

If you are required to submit 3 or 4 letters of recommendation, it is a good idea to have different types of people write them. For example, rather than getting 4 letters from “professors, get 2 from professors, one from an employer and one from a former coach. Hopefully each will focus on slightly different aspects of your personality and abilities. However, if you are required to only submit one or two letters, get them from the people who can best describe your ability in the area to which you are applying. For example, if you are applying to study Business, a Math or Economics teacher or professor would write a more relevant letter than your soccer coach.

What should the letters say?

The letters should be honest and fair. A letter, which mentions some areas that the student has difficulty with as well as the areas in which he excels, will be taken more seriously than a letter, which only praises the student. Letters should describe the student’s abilities and accomplishments, seriousness of motivation, academic promise, adaptability, and character. For graduate school applications, letters should also mention research ability, preparation, and promise in the field. Letters should describe any awards, special interests, skills, or distinguishing characteristics that the student has.

When possible, the letters should include the following information:

♦ How long has the writer known the applicant?

♦ What is their relationship (teacher\student, employer\employee. etc.)?

♦ A ranking of the student in comparison with his or her classmates

(for example: “This student was in the top 10% of a class of 60 students”)

The following points may be discussed in a letter of recommendation:

♦ Intellectual Ability

♦ Knowledge of Field

♦ Work Habits

♦ Motivation to Pursue Study

♦ Seriousness of Purpose

♦ Potential for Significant Future Contribution in the Field

♦ Resourcefulness and Initiative

♦ Emotional Maturity

♦ Adaptability to New Situations

♦ Leadership Qualities

 

Final points to remember

Letters should be in English or accompanied by a translation. If the college or university has provided a form, it should be used. If the form asks specific questions, it is important to answer them. Colleges and universities usually request that the letter writer send the letter directly to the school. For this reason it is helpful for you to provide the letter writer with a stamped airmail envelope addressed to the school. In the lower left hand coner of the envelope write, “Re: Application of ” This will help the admissions office put it in the correct file when it arrives.

Sometimes it is helpful to sit down with the people you have asked to write letters of recommendation and tell them about the schools or degree programs that you are applying to. The more they understand about the places you are applying to, why you have chosen those schools, and what you hope to learn, the better they will be able to describe why you are an appropriate applicant. Similarly, if you will be doing research, give a copy of your research proposal to the people who will be writing letters for you. Their letters will be stronger if they can refer to your research plans.