Партнерство з професорами Університету Вісконсин-Стаут (США) задля «переосмислення нової України» за допомогою підприємництва

Навесні 2022 року, в умовах повномасштабного вторгнення російських військ, двоє друзів спробували пояснити 100 студентам з України, як відновити національну економіку.

Доцентка Університету Вісконсин-Стаут (University of Wisconsin-Stout, США) Мері Спает віртуально презентувала тему підприємницької діяльності на курсі доцента кафедри радіофізики та комп’ютерних технологій Львівського університету Ігоря Катерняка «Інноваційна весна України» у Львівському національному університеті імені Івана Франка (Університет розташований у місті на Заході України, яке налічує близько 700 000 жителів). Студенти ж презентували одне одному власні стартап-проєкти онлайн, обговорювали їх та ділилися відгуками.

За ​​останні 18 місяців, коли в Україні триває повномасштабна війна, дружба двох колег зміцнилася. І те, що І. Катерняк вважав окремим курсом, створеним з надією на те, що напад на його країну буде нетривалим, перетворилося на спільну онлайн-програму міжнародного навчання (COIL — Collaborative Online International Learning program) – концепцію, яку ще раніше запровадили в центрі SUNY COIL у США на початку 2000-х.

М. Спает познайомилася з І. Катерняком у 1990-х роках під час його візиту до США. Вони обоє поділяють інтерес до економічного розвитку та підприємництва.

«Ми завжди разом брали участь у проєктах, але, на жаль, знадобилася криза, щоб наша діяльність перейшла на такий рівень ефективності, про який ніхто з нас не міг і подумати», — ділиться М. Спает.

«Ми – двоє давніх друзів, які возз’єдналися під час повномасштабної війни, щоб боротися за свободу та розвиток підприємництва. Незважаючи на руйнування та смерті, коли ракета летіли на будинок одного з друзів і його сусідів, інший запитав: «Чим я можу допомогти?» Це є прикладом правдивих людських взаємин — коли ми можемо поділитися частиною нашого життя з іншими», — каже І. Катерняк.

Зміцнення партнерства через COIL

Програма COIL від Університету Вісконсин-Стаут зараз розробляється Сільвією Тіала, директоркою Навчального центру Накатаніі та Скоттом Пірсоном, директором Управління міжнародної освіти. Вони працюють спільно зі спеціальним комітетом задля розробки загальної структури програми.

«COIL формалізує обмін знаннями крізь кордони та сприяє посиленню інтенціональності, вбудовуючи «моменти» обміну в курси, як-от лекції в університеті, студентські проєкти, модулі тощо», — каже М. Спает. «Для оформлення програми потрібно багато планувати, але ми залишаємося відкритими до непрогнозованих досягнень і можливостей, особливо в рамках курсів підприємництва, в основі яких — орієнтація на інновації через процеси вирішення проблем і виявлення клієнтів».

Ми завжди разом брали участь у проєктах, але, на жаль, знадобилася криза, щоб наша діяльність перейшла на такий рівень ефективності, про який ніхто з нас не міг і подумати” – Мері Спает, доцентка Університету Вісконсин-Стаут про її співпрацю з доцентом Львівського університету.

Курс «Інноваційна весна» було розроблено з метою надихнути студентів і дослідників у галузі інженерії, природничих та комп’ютерних наук, а також економіки генерувати власні ідеї для стартапів і вчитися керувати бізнесом.

І. Катерняк також виступив онлайн на ідеатоні Університету Вісконсин-Стаут (UW-Stout’s Ideation Jam), де студенти генерують бізнес-ідеї, проходять відповідні навчання та отримують відгуки від наставників. У своєму виступі І. Катерняк наголосив студентам, що «підприємництво – це свобода».

Наразі спільна діяльність М. Спает та І. Катерняк вплинула на близько 25 студентів Університету Вісконсин-Стаут і близько 200 студентів в Україні. В Університеті Вісконсин-Стаут є спеціальність з бізнес-адміністрування, з управління мистецтвом та підприємництва, з менеджменту; а також курси з бізнес-адміністрування та з підприємництва й інновацій.

«Участь викладачів зі Стауту в COIL приносить користь усім учасникам», — вважає С. Пірсон. «Обміни в рамках програми COIL підвищують культурну обізнаність студентів та викладачів. Крім того, вони є хорошою підготовкою студентів до навчання за кордоном через те, що дають досвід міжнародного навчання без додаткової плати».

«Студенти вчаться, глибше занурюючись у теми програми, щоб отримати нові перспективи, а партнерство між викладачами може призвести до подальшої співпраці в дослідженнях і написанні наукових робіт», — додає М. Спает.

Побудова студентських зв’язків для інноваційних рішень

У червні М. Спает та І. Катерняк були запрошені професором Хосепом Прієто Бласкезом до Університету Оберта-де-Каталонія (Барселона, Іспанія), щоб записати розмову про міжнародну освітню співпрацю в навчанні підприємництву та надиханні інновацій у різних дисциплінах.

До них приєдналися доцентка кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Львівського національного університету ім. І. Франка Вікторія Лобода й генеральний директор шведського інвестиційного фонду Sormland Investment Fund Томас Карлссон, щоб обговорити тему «Інноваційна весна як час для розквіту стартапів».

Записом розмови поділяться з іншими викладачами та відібраними студентами, щоб вона слугувала основою для співпраці в рамках курсів з підприємництва.

«Наша місія полягає в тому, щоб побудувати мережу зацікавлених людей серед науковців та інвесторів, а також налагодити зв’язки між студентами, які вивчають підприємництво, щоб вирішувати проблеми та знаходити інноваційні рішення для відбудови України, — коментує М. Спает. – Відвідування занять, презентації стартапів та обмін ідеями між Україною, США і Швецією – все це розширюється, щоб генерувати ще більше інновацій для стимулювання миру та процвітання».

Під час форуму «Інноваційна весна 2023» студентські команди представили міжнародному журі свої проєкти англійською мовою. Реалізація їхніх стартап-ідей матиме вплив на спільноту Львівського національного університету ім. І. Франка, громади Львова та України чи ж на конкретних споживачів, тоді як інші мають на меті вирішення глобальних проблем. Ось декілька зі студентських ідей:

  • Застосунки, які з’єднують громадян з відповідними міськими департаментами або розширюють можливості людей через продовольчу доступність та стійкість.
  • Бази даних, які допомагають громадянам знаходити благодійні організації та ресурси громади.
  • Тимчасові мобільні житла для малозабезпечених категорій населення.
  • Створення одягу на замовлення з переробленого одягу та тканин.
  • Збереження та захист пам’яток університету за допомогою цифрових артефактів.
  • Розробка ігор.

Призначення М. Спает на посаду голови департаменту бізнесу восени також надало І. Катерняку можливість бути консультантом та дистанційно взяти участь у ролі запрошеного викладача на UW-Stout Entrepreneurship Capstone, де команди впроваджують інновації та створюють стартапи.

І. Катерняк розповість студентам про свою нещодавно опубліковану книгу «Інноваційна весна у технологічних стартапах» (Innovation Spring in Tech Startups). М. Спает ознайомить студентів із написанням дисертацій, а І. Катерняк також поділиться своїм досвідом, знаннями й поглядами на інновації, підприємництво та власним баченням стартапів.

«Це буде більш поглиблена COIL, — вважає М. Спает. — Розширена співпраця дозволить багатьом студентам І. Катерняка з України спілкуватися з нашими студентами, оскільки ми продовжуємо будувати наше партнерство».

Університет Вісконсин-Стаут співпрацює з більш ніж 20 університетами з усього світу, які мають або розвивають можливості, подібні до програми COIL. Після того, як структуру буде визначено, Управління міжнародної освіти (OIE) та навчально-інформаційні технології допоможуть сприяти навчанню й пошуку можливостей співпраці з установами-партнерами.

«Потенційне охоплення та вплив COIL в Університеті Вісконсин-Стаут – величезні, — каже С. Пірсон. – В ідеалі, всі курси повинні включати глобальну перспективу, а будь-який викладач університету має мати можливість долучитися до програми».

«Багато викладачів, як-от Мері, вже беруть участь у міжнародному навчанні та віртуальному обміні. Ми сподіваємося, що ще більше буде використовувати загальноприйняту структуру COIL, щоб це сприяло подальшому розвитку інтернаціоналізації в навчальних програмах університету», — додав він.

За матеріалами прес-служби Університету Вісконсин-Стаут (США)