Особливості академічної мобільності студентів ЛНУ в часи війни – Університет Турку (Фінляндія)

Фінська юридична освіта очима студентки ЛНУ ім. Франка

Дарина Ківеждій – Юридичний факультет, Еразмус+, Університет Турку (Фінляндія)

Моя захоплива подорож до Фінляндії за програмою «Еразмус+» трапилася 1 січня 2023-го року – маршрут Львів – Варшава – Гданськ – Турку. Коли я прибула до Турку з Гданська, усе здавалось абсолютно новим. По-перше, це мій перший досвід подорожувати за кордон самостійно. По-друге, це інші люди, місця, атмосфера, краєвиди… Спочатку найбільше здивував той факт, що фіни дуже надзвичайно поважають і цінують тишу. Я переконалась у цьому, коли побачила їхній аеропорт, де було незвично спокійно 😊

Потім мені довелось пройти певний квест: поселитись у гуртожиток, знайти спеціальний стартовий набір для студента, оформити потрібні документи, підписати договори… Усе відбувалось досить повільно й обов’язково супроводжувалось заповненням документів. Бюрократія є всюди, чи не так? До речі, це ще один момент, до якого треба бути готовим. Проте й тут свої плюси: той, хто вміє вирішувати проблеми, уміє жити 😊

Гуртожиток – місце знайомств і спілкування. Моє помешкання – невелика «квартира»: три кімнати (нас троє дівчат, у кожної окрема кімната) та спільна простора кухня, душова, вбиральня. До речі, на кухні вся потрібна побутова техніка – дуже зручно й практично. Після того, як я розклала речі у кімнаті, мала зустріч із новими сусідками із Гонг-Конгу та Італії. Ми довго спілкувалися, кожна з нас   познайомила зі своєю культурою, звичаями. Перший день в університеті Турку на юридичному факультеті пройшов успішно!

Юридичний факультет побудований у постмодерному стилі, має два входи, чотири поверхи та велику бібліотеку всередині. Усі аудиторії оснащені сучасною технікою. Навчання відбувається англійською мовою. Теорії майже немає: наші заняття – це пошук відповідей на питання (наприклад, про право на клонування чи про гендерні питання тощо). Ми аналізуємо конкретні справжні судові справи й рішення по них, дискутуємо, пишемо есе й створюємо проєкти. Вимога тільки одна – академічна доброчесність та нуль плагіату.

Наприклад, я зараз проходжу курс «Comparative legal research», метою якого – провести юридичне порівняльне дослідження. Інший предмет «Law in Diverse Societies: Critical Perspectives on Rights on Action» дає змогу розібрати всі основоположні права людини та подивитись на них під іншим кутом. Ми працюємо у форматі лекцій-семінарів, де в кінці заняття треба обов’язково висловити свою думку про тему, яку розглядаємо. Більшість предметів на юридичному факультеті спрямовані саме на формування вашої точки зору та вміння її висловлювати крізь призму правничої термінології (це також надзвичайно ефективно розвиває словниковий запас юридичної англійської, яка є необхідною для спеціаліста і вже зараз, і в майбутньому).

Якщо ж говорити про письмові завдання, то тут надають перевагу двом видам роботи – есе і проєкти. Есе передбачає висловити свою точку зору щодо певного питання. Це своєрідна рефлексія за курсом чи темою. Зазвичай обсяг есе – 7-8 сторінок англійською мовою. Оскільки потрібно опрацювати певну літературу, то есе пишу 2-3 дні (наголошую – тут головне академічна доброчесність). Нам часто повторюють, що правильних думок немає, тому важливо навчитися висловлювати свої.

Написання проєкту – щось на зразок курсової роботи в українському університеті. Цікаво, що тему потрібно придумати самостійно – головне, розкрити її всебічно. На підготовку проєкту дають місяць, але якщо попрацювати системно, то можна впоратися за два тижні й мати потім вдосталь вільного часу.

Про оцінювання: більшість предметів оцінюють за шкалою 0-5, де 0 – найнижча оцінка, але фінська система приймає і систему pass/fail, де метою є зробити якесь завдання  наприкінці курсу.

Для мене вибрані курси є корисними тому, що вони спонукають мислити в новому напрямку, на який я раніше не звертала уваги. Для правників надзвичайно важливим є розглядати якомога більше ситуацій, щоб у результаті знайти найбільш правильне рішення.

Студенти мають можливість харчуватися в ресторані, де за помірну ціну можна швидко й смачно поїсти (у меню чи не щодня декілька різновидів м’яса, салатів тощо). Також є можливість спортивної участі. Наприклад, я граю в бадмінтон, займаюся фітнесом та відвідую заняття з волейболу.

Навчання у Фінляндії дає можливість побачити світ, насамперед красу цієї зимової країни. До речі, самі місцеві жителі називають Фінляндію літньою країною, адже тут буває не лише холодно! Улітку жителі Турку проводять час на узбережжі річки Аура та навіть купаються в Балтійському морі. У Фінляндії завжди є місце й час для подорожей. Спочатку ми відвідали столицю Гельсінкі, яка моментами навіть нагадувала Львів. Ми спробували національну страву фінів – суп із лососем, який я оцінюю на 10/10 😊

Через два тижні я познайомилась із новими людьми і ми разом поїхали під час вихідних у Лапландію, де зустріли справжнього Санту, перетнули Північне полярне коло і навіть бачили Аврору (так зване північне сяйво)! І – уявіть – Санта також уболіває за Україну! Лапландія – саме те місце, яке варто відвідати, якщо ви потрапили на навчання у Фінляндію. Місто Рованіємі (де знаходиться село Санти) – абсолютно казкове. Тут можна побачити особистих оленів Санти, собак хаскі, проїхатись на сноумобілі та насолодитися красою фінських лісів😊 За час перебування у Фінляндії я також встигла побувати в місті Тампере, де відвідала національний музей мумі-тролів!

Програми обміну дають можливість студентам не тільки здобути досвід в абсолютно новому для себе середовищі та познайомитись із людьми з усіх куточків світу, а й подорожувати, пізнавати культури, звичаї, традиції, збагачуватися духовно. Дякую ЛНУ ім. Франка за цю неймовірну можливість! 🙂